- Strona Główna
- O nas
- Nasze grupy
- Nasz Personel
- Nasze sale
- Zajęcia dodatkowe
- Uroczystości
- Jadłospis
- Bajki Pani Asi
- Kalendarium
- Galeria zdjęć
- Rozkład dnia
- Praca Metodą Projektów
- Rekrutacja
- Przygotowanie dziecka do przedszkola
- Katalog Wartości
- Statut przedszkola
- Akcje charytatywne
- Akcja "Ćwiczyć każdy może"
- Program "Szkoła na widelcu"
- Kontakt
- Archi-przygoda
- BIP






![]() | Dzisiaj | 175 |
![]() | Wczoraj | 127 |
![]() | Ten tydzień | 715 |
![]() | Ostatni tydzień | 845 |
![]() | Ten miesiąc | 3639 |
![]() | Ostatni miesiąc | 3228 |
![]() | Łącznie wizyt | 377751 |
Twoje IP: 44.200.117.166
,
Dzisiaj: Wrz 28, 2023
Katalog Wartości
KATALOG WARTOŚCI
PRZEDSZKOLA NR 31
W POZNANIU
KATALOG WARTOŚCI PRZEDSZKOLA NR 31
„Dzieci dzisiaj – będą dorosłymi jutro. One będą określać Naszą przyszłość.
Cechy, jakie zaszczepiamy im dzisiaj i warunki życia jakie im stworzymy,
będą decydować o tym, jaki będzie świat w następnym stuleciu.”
prof. Adam Łopatka
Dzieci w przedszkolu wchodzą w swój pierwszy społeczny świat. Tutaj powinny się nauczyć przestrzegać zasad, aby w przyszłości umieć kochać, szanować, pomagać i nie krzywdzić innych. Dla dzieci ważne jest, aby te wymagania były jasne i jednoznaczne oraz dostosowane do wieku i etapu rozwoju dziecka.
Katalog Wartości Przedszkola nr 31 powstał z myślą o potrzebach naszego przedszkola, aby usystematyzować pracę wychowawczą prowadzoną w placówce. Z wartości wynikają normy postępowania etycznego, które przyswojone we wczesnym dzieciństwie wywierają duży wpływ na decyzje człowieka w wieku późniejszym. W naszym przedszkolu za najważniejsze wartości uznano:
1. zgodne współżycie w grupie rówieśniczej
2. kulturę bycia
3. koleżeństwo
4. bezpieczeństwo
5. zdrowie
6. patriotyzm
Wartości wiążą się z pewnymi zasadami, normami, których należy przestrzegać.
WARTOŚĆ: ZGODNE WSPÓŁŻYCIE W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ
ZASADA: UMIEM FUNKCJONOWAĆ W GRUPIE
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZEKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
· Przestrzegam zawartych umów i reguł · Bawię się tak, aby nie przeszkadzać innym · Unikam krzyku i kłótliwości · Umiem czekać na swoją kolej
· Umiem przyjąć porażkę z godnością ( umiem przegrywać ) · Nie kłamię · Akceptuję odmienność innych ( np. niepełnosprawnych )
· Umiem szanować wspólną własność · Zwracam się z problemem do nauczyciela · Sumiennie i dokładnie wypełniam obowiązki dyżurnego
|
· Utworzenie Kodeksów Grupowych (zawarcie kontraktu z dziećmi, podpisanie kodeksu, przestrzeganie zawartych w kodeksie ustaleń)
· Ustalenie konsekwencji nie przestrzegania Kodeksu
· Stosowanie systemu nagród i kar · Zabawy integracyjne w kole, gry, konkursy i zabawy ruchowe
· Wykorzystanie gier stolikowych
· Wykorzystanie zabaw integrujących Dbanie o salę, zabawki i sprzęt
· Pełnienie dyżurów w sali i w łazience
|
WARTOŚĆ: KULTURA BYCIA
ZASADA: JESTEM KULTURALNY
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
· Używam form grzecznościowych w określonych sytuacjach: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam
· Dbam o porządek wokół siebie ( nie śmiecę, sprzątam po zabawie i pracy)
· Respektuję polecenia dorosłych
· Jestem miły dla innych, szanuję własność i wytwory kolegów
· Potrafię słuchać innych i nie przeszkadzać w trakcie rozmów (kultura słuchania).
· Rozwijam swoje potrzeby czytelnicze.
· Szanuje zieleń (nie depczę trawników, nie niszczę drzew i krzewów). |
· Poznawanie wzorców właściwego zachowania: postawa nauczyciela, wzory literackie · Utrwalanie zwrotów grzecznościowych podczas codziennych powitań i pożegnań nauczyciela z grupą
· Porządkowanie sali, odkładanie zabawek na swoje miejsce, nie zaśmiecanie przedszkola oraz terenu wokół
· Cykl zajęć tematycznych według programu pracy nauczyciela
· Wdrażanie zasad savoir – vivre podczas zajęć dydaktycznych i wspólnych zabaw
· Wspólne wyjścia do biblioteki, codzienne spotkania z literatura dziecięcą |
WARTOŚĆ: KOLEŻEŃSTWO
ZASADA: JESTEM KOLEŻEŃSKI
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
· Opiekuje się nowymi kolegami I koleżankami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują.
· Nie wyrządzam krzywdy innym ( nie biję,….)
· Nie wyśmiewam się z kolegów.
· Rozumiem, że inni maja takie same potrzeby jak ja: uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek i przyborów (potrafię się dzielić).
· Właściwie zachowuje się podczas rozwiązywania zaistniałego konfliktu, używam form grzecznościowych, korzystam z pomocy nauczycielki
· Potrafię słuchać innych
|
· Sprawianie kolegom niespodzianek z różnych okazji np. list do chorego kolegi, laurka z okazji imienin czy urodzin
· Systematyczne prowadzenie zabaw integracyjnych z grupą
· Wzajemna pomoc w grupie oraz pomoc młodszym kolegom np. w szatni w trakcie ubierania na spacer
· Dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania – postacie z literatury dziecięcej
· Pogadanki, wystawki prac
|
WARTOŚĆ: BEZPIECZEŃSTWO
ZASADA: JESTEM BEZPIECZNY
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZEKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
· Jestem lubiany takim, jakim jestem.
· Potrafię bez obaw mówić o swoich emocjach.
· Przestrzegam zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim.
· Dostrzegam sytuacje zagrażające bezpieczeństwu i informuję o nich opiekunów
· Słucham dorosłych opiekunów, podchodzę jak mnie przywołują
· Kieruję się zasadą ograniczonego zaufania w stosunku do osób mi nieznanych
· Nie oddalam się od grupy.
· Mówię prawdę, nie obawiam się konsekwencji.
|
· Wykorzystanie zabaw integrujących
· Indywidualne rozmowy z dziećmi, zapewnienie o dyskrecji. · Ustalenie reguł korzystania z zabawek i sprzętu znajdującego się na placu zabaw
· Wdrażanie zasad bezpiecznego poruszania się na przejściu dla pieszych oraz w pobliżu ruchliwej ulicy – wycieczki, spacery
· Poznanie własnego imienia, nazwiska, adresu oraz uwrażliwianie na to, żeby nie podawać tych informacji obcym osobom
· Wzmocnienia pozytywne, np. chwalenie dzieci na forum grupy za przyznanie się do winy
|
WARTOŚĆ: ZDROWIE
ZASADA: DBAM O SWOJE ZDROWIE
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
· Dbam o swoje zmysły i higienę układu nerwowego · Korzystam z zabawek i sprzetu w sposób nie wywołujący hałasu · Biorę udział w zabawach ruchowych, spacerach, wycieczkach · Dbam o higienę osobista · Zdrowo się odżywiam · Ubieram się stosownie do pory roku i pogody
|
· Mówimy umiarkowanym głosem, unikamy hałasu, wyciszamy negatywne emocje poprzez zabawy relaksacyjne · Częste przebywanie na świeżym powietrzu · Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne · Mycie rąk przed posiłkiem i po powrocie ze spaceru i placu zabaw oraz mycie zębów po posiłku · Promowanie zdrowych nawyków żywieniowych i częste spożywanie owoców i warzyw, np. na podwieczorek, do obiadu · Zwracanie uwagi na dostosowanie stroju do aktualnej pogody, pory roku i uświadamianie konsekwencji nieodpowiedniego doboru stroju |
WARTOŚĆ: PATRIOTYZM
ZASADA: JESTEM DOBRYM POLAKIEM
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
· Znam i szanuję symbole narodowe: godło, flaga, hymn
· Znam swoje miasto: herb, zabytki, ciekawe miejsca
· Poznaję kulturę i tradycje swojego regionu
|
· Umieszczenie w widocznym miejscu godła Polski
· Wywieszanie na budynku przedszkola flag z okazji świąt narodowych
· Uczestniczenie w życiu naszego miasta (wystawy, koncerty, zawody sportowe)
· Poznanie historii, tradycji i zabytków Poznania oraz reg. strojów ludowych
· Zapoznanie dzieci z legendami związanymi z naszym miastem
· Nawiązanie współpracy z zespołem regionalnym |